Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

studia I stopnia (licencjackie, 6-semestralne) – stacjonarne (dzienne) i niestacjonarne (zaoczne); profil praktyczny

Decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie nadania uprawnień do prowadzenia kierunku.

 

Specjalności:

  • dziennikarz prasy, radia, tv i internetu
  • public relations

Nowością w ofercie edukacyjnej kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna jest specjalność: public relations, (prowadzona jako jedyna w regionie świętokrzyskim), która przygotowuje specjalistów z zakresu funkcjonowania współczesnych organizacji rynkowych, publicznych i non profit.

Studia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych w pracy w redakcjach gazet i czasopism, ośrodkach radiowych i telewizyjnych, portalach internetowych. Ważnymi składnikami kształcenia są m.in.: wysoka sprawność językowa, umiejętność docierania do źródeł informacji, ich selekcji i oceny wiarygodności, posługiwania się różnymi formami wypowiedzi dziennikarskiej.

 

Praktyki

Studenci odbywają praktyki zawodowe służące przede wszystkim poznaniu warsztatu dziennikarza – w redakcjach radiowych, telewizyjnych, gazet i czasopism, ale także agencjach reklamowych, wydawnictwach, instytucjach publicznych.

 

Absolwent

Absolwent kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna specjalności dziennikarz prasy, radia i TV po ukończeniu trzyletnich studiów będzie przygotowany do podjęcia pracy zawodowej w redakcjach prasy codziennej, periodykach oraz stacjach radiowych i ośrodkach telewizyjnych. Absolwenci, po ukończeniu specjalizacji, będą mogli również podejmować pracę jako rzecznicy prasowi, redaktorzy wydawnictw, specjaliści w zakresie public relations, reklamy i promocji.

Ze względu na specyfikę wykonywanego zawodu absolwenci będą posiadać  umiejętność docierania do źródeł informacji, ich selekcji i oceny wiarygodności. Uzyskają umiejętności redagowania informacji, sprawozdań, pisania reportaży - także radiowych i telewizyjnych - felietonów, komentowania i prowadzenia wywiadów. Dzięki poznaniu specyfiki pracy redaktorskiej i wydawniczej będą przygotowani do współpracy z grafikami, fotoreporterami i obsługą techniczną rozgłośni radiowych i ośrodków telewizyjnych.

Absolwenci posiądą umiejętność rozumienia zjawisk i procesów współczesnego życia publicznego i będą zdolni do samodzielnej analizy otaczającej rzeczywistości społecznej. W związku z tym będą mogli uczestniczyć w dialogu społecznym na ważne i aktualne tematy, kształtować postawy sprzyjające przestrzeganiu demokratycznych reguł życia społecznego i politycznego.

Absolwent kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna zdobywa podczas studiów szeroką wiedzę teoretyczną na temat dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz zasad funkcjonowania mediów.

Tytuł zawodowy licencjata potwierdza zakończenie studiów I stopnia, wskazując na zdobycie wiedzy i umiejętności umożliwiających pracę na różnych stanowiskach w instytucjach medialnych, zarówno w wymiarze jednostkowym (redakcja) jak i większych struktur organizacyjnych. Absolwent zna i rozumie tendencje rozwojowe współczesnych mediów i ich rolę w różnych aspektach funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego. Absolwent  rozumie podstawowe procesy życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego, zarówno w skali lokalno-regionalnej jak i krajowo-międzynarodowej. Rozumie znaczenie mediów masowych w życiu i funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa. Absolwent potrafi wypełniać rolę dziennikarza jako profesji zaufania publicznego. Posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych, a także rozwiązywanie trudnych problemów zawodowych.

Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym niezbędnym do wykonywania zawodu.

Otrzymanie dyplomu licencjata otworzy wszystkim absolwentom także możliwości dalszego kontynuowania nauki na studiach magisterskich. Program studiów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna w WSEiP przygotowuje i umożliwia kontynuację studiowania na studiach II stopnia.

 

Specjalność: Public Relations

Wymagania wstępne: (co student powinien, znać, umieć, uzupełnić itp.)

Efekty kształcenia:

1. Wiedza:W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

  • zdefiniować pojęcia związane z komunikowaniem wewnątrz organizacji (np. chwasty komunikacyjne, komunikowanie kryzysowe) oraz z otoczeniem organizacji.
  • Objaśnić  mechanizmy wpływu komunikowanie się z otoczeniem na wizerunek organizacji, a także komunikowania z pracownikami na stopień ich zaangażowania i efektywności w pracy.
  • Zidentyfikować błędy w prowadzeniu relacji z otoczeniem na podstawie prostych studiów przypadku.
  • Odróżniać różne rodzaje komunikowania z otoczeniem: PR, lobbing, CI, marketing, propagandę, agitację, reklamę.

2. Umiejętności:W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien umieć

  • Samodzielnie analizować proces komunikacji wewnątrz organizacji i na zewnątrz, interpretować materiały publikowane w mediach pod kątem ich wpływu na wizerunek organizacji.
  • Posiada umiejętności stworzenia prostych notatek prasowych, stosowania podstawowych narzędzi PR, budowania prostych strategii PR obejmujących działania w ramach zewnętrznego i wewnętrznego otoczenia organizacji.
  • Potrafi zareagować na sytuację kryzysową w sposób, który przynosi organizacji korzyść.

3.  Postawy/Kompetencje:W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące kompetencje:

  • Potrafi pracować w grupie realizując zadania związane z tworzeniem strategii PR.
  • Potrafi kierować małym zespołem przygotowującym prostą strategię PR.
  • Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów dotyczących takich dziedzin PR jak: sponsoring, PR wewnętrzny, PR zewnętrzny, kontakty z mediami.
  • Rozróżniać etyczne i nieetyczne zachowania w ramach działań PR oraz dziedzin pokrewnych.

Treści kształcenia:

  1. Charakterystyka Public Relations, analiza kampanii PR.
  2. Porównanie PR i innych dziedziny komunikowania publicznego. Wskazanie punktów wspólnych i rozbieżności.
  3. Relacje z mediami i rola mediów w kształtowaniu wizerunku firmy oraz kontaktów z otoczeniem.

Spodziewane zatrudnienie: redakcje prasy codziennej i periodyków, stacje radiowe i ośrodki telewizyjne, rzecznik prasowy instytucji publicznych oraz przedsiębiorstw.
 

Program studiów obejmuje m.in. przedmioty: 

rok I
filozofia – socjologia – ekonomia – historia Polski XX wieku – historia mediów – gatunki dziennikarskie – nauka o komunikowaniu – współczesne systemy polityczne – główne nurty w literaturze światowej i polskiej XX wieku – retoryka i erystyka – współczesne systemy polityczne – warsztat dziennikarski – kultura języka – bezpieczeństwo i higiena pracy

rok II
polski system medialny – prawo mediów – dziennikarskie źródła informacji – Polska w UE – systemy medialne na świecie – etyka dziennikarska – public relations – metody badań medioznawczych – media lokalne i środowiskowe – prawne i ekonomiczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem medialnym – ochrona własności intelektualnej – technologia informacyjna

rok III
warsztat rzecznika prasowego – radio internetowe – tv w Internecie – przedmioty specjalnościowe.

Efekty kształcenia 

Akademia Rozwoju Osobowości

Absolwent kierunku uzyskuje tytuł zawodowy licencjata i ma możliwość kontynuacji studiów II  stopnia (magisterskich) na kierunku ekonomia.

Pakiet korzyści dla absolwentów WSEPiNM podejmujących kształcenia na studiach podyplomowych:

  • ulga za kontynuację nauki w WSEPiNM - 25 % zniżki
  • ulga dla studentów WSEPiNM studiów II stopnia - 50 % zniżki

Informacje dla studentów

 

Praca dyplomowa

W związku z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przypominamy o konieczności złożenia pracy dyplomowej przez stronę istudent w formie pliku PDF. Instrukcja przesyłania elektronicznej pracy dyplomowej |doc.

Forma pracy dyplomowej |doc

Strona tytułowa pracy dyplomowej |doc

Oświadczenie dot. praw autorskich |doc

Podstawowe zasady przeprowadzania egzaminu dyplomowego na studiach I stopnia| doc

Pytania do egzaminu dyplomowego |doc

 

Procedura antyplagiatowa

Zarządzenie Rektora w sprawie wprowadzenia procedury antyplagiatowej |doc
Regulamin procedury antyplagiatowej |doc