Świat się zmienił! I jak bardzo aktualne są to słowa świadczy sytuacja, jakiej jesteśmy uczestnikami. Zmian doświadczamy zarówno w życiu gospodarczym, ale i społecznym, a te często pociągają za sobą sprawy prywatne i osobiste. Pandemia wstrzymała świat na parę chwil, i jak wielu twierdzi, już nic nie będzie takie, jak wcześniej. Na gruncie szkolnictwa wyższego też przyszło nam się mierzyć z nowościami.

przód1 tył

 

Zmiana sposobu prowadzenie zajęć, przejście na spotkania on-line, zdalne nauczanie, chaty ze studentami, prace na platformie - stały się nową rzeczywistością także dla Wyższej Szkoły Ekonomii Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach.Nagle doceniliśmy kontakt face to face, interaktywność na zajęciach, której niestety należy odmówić nowoczesnej technologii, stanowiącej, w tym wypadku, bardziej barierę, niż łącznik. Nie da się zastąpić kontaktu z „żywą osobą”, jej wirtualnym zamiennikiem. Za spotkaniami na ćwiczeniach zatęsknili zarówno Studenci, jak i wykładowcy, a wśród nich ja – Katarzyna Lipska.

Na zajęciach powstaje efekt synergii (sic! współdziałania różnych czynników, którego efekt przewyższa sumę poszczególnych elementów) - wiedzą o tym dobrze zwłaszcza studenci Wydziału Ekonomii i Zarządzania, z którymi mam najwięcej spotkań. Siedzenie przed monitorem komputera nie zastąpi pełnej sali Studentów, z którymi można wejść w dialog i pozwolić dzielić się przemyśleniami i doświadczeniami. Należało jednak się zaadaptować do nowych warunków. Uczelnia, a wraz z nią nauczyciele akademiccy, mają zadanie: dostarczyć wiedzę i przygotować do wykorzystywania umiejętności, które mają wartość dopiero wtedy, gdy są wykorzystywane w praktyce i służą rozumieniu zjawisk, które dzieją się wokół. Stąd m.in. prowadzony przeze mnie przedmiot etyka biznesu stał się platformą wymiany doświadczeń etycznych i nieetycznych, z jakimi w czasie pandemii, my jako konsumenci, dostawcy, kooperanci, pracownicy i przedsiębiorcy, musieliśmy się mierzyć. Studium przypadku służące zwróceniu uwagi na argumenty „za” i „przeciw” wobec podejmowanych dylematów etycznych w obszarze biznesu, infografiki prezentujące zasady, jakimi przedsiębiorca i pracownik powinien się kierować, tworzenie swoich własnych modeli biznesowych, to tylko kilka propozycji zadań, jakie stawiałam Studentom w ramach prowadzonych przeze mnie przedmiotów.
Efekty ich pracy cieszyły, a ich zaangażowanie przekładało się na oceny. To był zupełnie inny rok akademicki. Wyjątkowy. Chyba trudny. Z każdego doświadczenia jednak należy czerpać naukę. Wskazówki dla Studentów wyciągnięte z zajęć on-line to:
- daj się zobaczyć, bądź aktywny, zostaniesz dostrzeżony;
- nie odkładaj wszystkiego na koniec, rób wszystko wtedy, kiedy trzeba, nim sesja na platformie zostanie zamknięta;
- każdy student pracuje na swój rachunek - na platformie widać każdą indywidualną aktywność;
- dziel się z wykładowcą swoimi uwagami dotyczącymi materiałów, tym samym wspierasz pracę nad treściami;
- o wszelkich błędach, braku dostępu informuj na bieżąco, by można było od razu odpowiedzieć.
Szanowni Studenci przed nami kolejny rok akademicki 2021/2022. Wejdziemy w niego „z taką pewną nieśmiałością”, ale jesteśmy w tym razem, dlatego zgodnie z tym, co zaproponowali Studenci zarządzania i coachingu, na prowadzonych jeszcze na Uczelni zajęciach - kreatywnie i z wielką pasją podchodząc do zajęć z zarządzania praca zespołową,
SUKCES TO MY!. Dlatego dużo sukcesów w czasie sesji i w przyszłym nowym roku akademickim Wam życzymy!
PS. Na zdjęciu grupa Studentów, za czasów przed pandemią, którzy postanowili zobrazować zadanie: co oznacza skuteczny zespół. Ich odpowiedź nie pozostawiała żadnych wątpliwości. Całej grupie ZiC D za ich kreatywność, zaangażowanie bardzo dziękuję, dziękuję też pozostałym Studentom za cały rok zdalnego nauczania.