Decyzją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wystartowała w naszym kraju wspólna platforma e-learningowa polskich wyższych uczelni. Oparta jest na edX - platformie e-learningowej uruchomionej w 2012 roku przez czołowe amerykańskie uniwersytety – MIT i Harvard. Polskiej wersji edX-a nadano nazwę „Navoica” – nieco zanglicyzowaną formę imienia legendarnej pierwszej polskiej studentki – Nawojki.

Logo wsepinm

Tak jak edX „Navoica” ma oferować każdemu chętnemu bezpłatny dostęp do rozmaitych kursów online. Służyć ma także szkołom wyższym - po co w różnych uczelniach powielać te same kursy online, skoro można starannie przygotować takie, które będą służyć wszystkim. Decyzją Ministerstwa ogłoszony został konkurs, w wyniku którego zatwierdzono do realizacji ponad pięćdziesiąt projektów zgłoszonych przez polskie uczelnie. Grant na realizację jednego z nich, jako jedyna w regionie, zdobyła Wyższa Szkoła Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach.

Zwycięski projekt przewidywał stworzenie kursu online pt. „Angielski pierwszego kontaktu z pacjentem dla pracowników ochrony zdrowia”. Po ponad roku pracy, po uzyskaniu pozytywnej opinii ekspertów z dwóch wyższych uczelni i szczegółowym audycie wykonanym przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, kurs został opublikowany na platformie „Navoica”, zyskując kryptonim „ANG-1” jako pierwszy kurs języka angielskiego.Obecnie WSEPiNM jest jedną z 12 polskich uczelni, które zdobyły dla swych kursów miejsce na tej prestiżowej platformie e-learningowej.

Kurs „Angielski pierwszego kontaktu z pacjentem dla pracowników ochrony zdrowia” jest całkowicie bezpłatny, otwarty dla wszystkich, można go realizować samodzielnie i we własnym tempie, w całości lub wybierając interesujące uczącego się elementy. Na koniec także taki „wolny słuchacz”, który pomyślnie wykonał swoje zadania, otrzymuje poświadczający ukończenie kursu certyfikat opatrzony logo WSEPiNM.

Pracownikom wyższych uczelni umożliwionopełne włączenie kursu w proces nauczania języka angielskiego: zapisywanie studentów do grup (tzw. „kohort”) i śledzenie ich postępów w nauce. Autorzy przygotowali ponadto dla lektorów obszerny pakiet materiałów przydatnych w prowadzeniu zajęć typu blended learning, to jest łączących naukę „w klasie” z nauką online.

Założeniem podstawowym, które przyświecało od początku autorom kursu, było uczynienie go maksymalnie praktycznym, uczącym takiego języka, który znajdzie zastosowanie w sytuacjach z którymi najczęściej przy pierwszym kontakcie z angielskojęzycznym pacjentem spotykają się ratownicy medyczni i pielęgniarki. W wykonaniu brytyjskich native speakers słuchamy zatem na przykład rozmowy na miejscu wypadku drogowego czy w mieszkaniu, gdzie doszło do zatrucia tlenkiem węgla. Zbieramy dane od cudzoziemca, który trafił do szpitala, prowadzimy go przez rozmaite badania, a na koniec objaśniamy wypis. Najmłodszy z native speakers– pięcioletni Leo – przekonująco odegrał rolę dziecka, które cierpi na zapalenie wyrostka robaczkowego (a ratownik rozmawia z nim taką angielszczyzną, którą właśnie dziecko najlepiej rozumie).

Realizacja kursu wymagała oczywiście bliskiej współpracy pracowników WSEPiNM odpowiednich specjalności: anglistów, pielęgniarek i ratowników medycznych, a także kilku brytyjskich native speakers.

Pierwsze opinie użytkowników kursu pokazały, jak bardzo taki kurs był w naszym kraju potrzebny. Na stronie Facebooka i w mailach do koordynatora projektu można przeczytać, że kurs „bardzo się przyda”, „jest super”, „świetny, przemyślany i widać w nim jakość, co w dzisiejszych czasach jest rzadkością”. W ciągu pierwszych trzech tygodni po opublikowaniu, przed końcem ubiegłego roku, liczba użytkowników osiągnęła 455. To prawie wyłącznie pracownicy szpitali, pogotowia ratunkowego i innych instytucji ochrony zdrowia, ale są także przedstawiciele uczelni medycznych z całego kraju oraz spora grupa studentów. Zdarzają się także uczniowie z zagranicy – od Ukrainy po Abu Dhabi. Stronę na Facebooku informującą o kursie obserwuje już półtora tysiąca internautów, lubi ponad 1400.

Pierwsze trzy grupy uczelniane, które zostały na kursie zorganizowane, to oczywiście studenci Wyższej Szkoły Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych w Kielcach. Pierwsze reakcje, jakie przekazali lektorom, potwierdzają, że twórcom kursu udało się zrealizować pierwotne założenia. Przyszłe pielęgniarki i pielęgniarze mówili, że kurs jest nie tylko przydatny, dostosowany do różnego poziomu znajomości języka przez studentów, ale także że jest przyjazny, ciekawy, po prostu „fajny”.

Uczelnia zaprasza na kurs wszystkich chętnych. Można go znaleźć na platformie navoica.pl albo bezpośrednio, klikając: https://navoica.pl/courses/course-v1:WSEPiNM+ANG-01+ANG-01/about. Wszelkie pytania na temat kursu można kierować na adres koordynatora projektu mgr. Zbigniewa Szczepańczyka: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Warto dodać, że „Angielski pierwszego kontaktu z pacjentem dla pracowników ochrony zdrowia” to nie jedyny realizowany przez kielecką uczelnię praktyczny kurs dla przyszłych i obecnych pracowników ochrony zdrowia. WSEPiNM jest liderem międzynarodowego projektu „Safemedic – bezpieczeństwo personelu medycznego w trudnych sytuacjach zawodowych”. Przy współpracyszkół wyższych z Czech, Irlandii, Litwy i Słowenii oraz MiędzynarodowejSieciEdukacji Pracowników Służby Zdrowia INHWE, z siedzibą w Barcelonieuczelnia pracuje obecnie nad obszernym kursem wspomagającym nauczanie właściwego postępowania pracownika szpitala lub pogotowia ratunkowego w kontakcie z agresywnym pacjentem (nietrzeźwym, niezrównoważonym, pobudzonym, itp.). Kurs rozpoczyna się od podstawowych reguł rozwiązywania konfliktów, poprzez prowadzenie negocjacji, po fizyczne obezwładnienie w sposób bezpieczny zarówno dla medyka jak i jego pacjenta. Ten unikatowy w skali Europy kurs online, z dużym pakietem materiałów dla instruktorów mających prowadzić praktyczne zajęcia „w realu”, będzie gotowy przed końcem bieżącego roku. Autorzy mają nadzieję, że do tego czasu będzie już możliwe m.in. przeprowadzenie w Pradze, pod kierunkiem czeskich instruktorów, dwutygodniowego praktycznego szkolenia dla sporej grupy studiujących pielęgniarstwo na WSEPiNM. Więcej o tym projekcie można przeczytać na stronach Uczelni: https://eu.wseip.edu.pl/safemedic/ .